asrdaneshjoo.ir

تاریخ انتشار : ۰۶:۳۶ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 05
کد خبر : ۲۰۵۲
مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهید چمران اهواز
این مراسم به میزبانی انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) این دانشگاه برگزار شد

قائم مقام حزب اعتمادملی در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب نیا در این مراسم با اشاره به فرا رسیدن ۱۶ آذر روز گرامیداشت مقام و جایگاه دانشجو، بیان داشت: ۱۶ آذر حماسه ای سربلند و جاودانه بود که به دست سه تن از دانشجویان که به مقام رفیع شهادت نائل آمدند به وقوع پیوست.

وی با بیان اینکه میان دانشجو و دانش آموز تفاوت ماهوی است، اظهار کرد: برخی تصور می کردند آموزش به این معناست که معلم و استاد دانشجو را عالم کند و علم را وارد ذهن دانشجو می کند، امروز این تئوری مردود است. کسی نمی تواند علم و دانش را به زور وارد مغز کسی کند. نقش معلم و استاد از ابتدایی تا دانشگاه نقش فضا سازی و ایجاد فضا برای عالم شدن است . برای انتخاب علم و دانش که یک دانشجو بتواند علم را انتخاب کند و خودش جستجو و کنکاش کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلبادامه داد: امروز این نظریه اثبات شده است و مورد اعتماد دانشمندان است که یک استاد موفق استادی است که بتواند فضایی را ایجاد کند تا دانشجوی انگیزه دانا شدن و دانشمند شدن در او تقویت شود. دانشجو باید خودش انتخاب کند هم در زمینه مسائل علمی و هم در زمینه مسائل سیاسی و اجتماعی.

مشاور رییس جمهور در دولت اصلاحات با اشاره به اینکه دانشجو به معنای گزینش گر و مطالبه گر است افزود:نمی شود به دانشجو القا کرد که یک تفکر خاص داشته باشد، نمی شود با زور و تبلیغات دانشجو را مجبور به انتخاب و گزینش کرد.

منتجب نیا: دانشجو باید انتخابگر باشد نه مقلد

منتجب نیا با بیان اینکه در نظام دانشگاه مسئولین و اساتید موظف هستند امکاناتی را فراهم آورند تا دانشجو بهترین را انتخاب کند، تاکید کرد: لازمه چنین انتخابی در همه زمینه ها آزادی است.

وی افزود:اینکه مسئولان ،رییس جمهور، اصلاح طلبان و مقام معظم رهبری تاکید دارند که در دانشگاه ها باید کرسی آزاد اندیشی برقرار شوذ و دیدگاه ها و نظرات مختلف مطرح شود به همین دلیل است.

این عضو موسس حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) اعتقاد به آزادی دانشگاه ها داشتند یادآور شد: امام می فرمود حتی روحانیون حق ندارند به دانشگاه بروند و تلاش کنند که دین دانشجو از طریق آن ها ساخته شود و شکل بگیرد. نه به این معنا که روحانیون نباید در دانشگاه ها باشند، بلکه به این معنا که اگر به عنوان دفتر نهادرهبری و یا استاد در دانشگاه حضور داشتند نباید متصور شوند که متصدی دین مردم هستند. امام با این تفکر مخالفت می کرد.

قائم مقام حزب اعتمادملی با تاکید بر این اینکه در مسائل سیاسی هم باید فضای دانشگاه فضای آزادی باشد، ادامه داد: هرکسی دارای هر اندیشه ای باشد آزاد است. نمی شود با زور و تحمیل افراد را وادار کرد که یک تفکر داشته باشد.آن هایی که تصور می کنند می توانند فکرشان را بر دانشگاه ها حاکم کنند نباید متوسل به زور و مسائل رانتی شوند.باید دانشجو را با منطق و استدلال و ارائه بهترین دیدگاه اقناع کرد، این بهترین راه حاکم کردن یک تفکر است.

منتجب نیا: دانشجو باید انتخابگر باشد نه مقلد

منتجب نیا بزرگترین استبداد را از دیدگاه فقیه بزرگ آیت الله نائینی استبداد دینی عنوان کرد و گفت: بزرگترین استبداد آن است که یک طلبه بخواهد به زور افراد را متدین بار آورد.

این عضو سابق شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با اشاره به جایگاه دانشجو گفت: دانشجو باید جایگاه خود را بشناسد و به هیچ وجه نباید تابع یک تفکر دینی، سیاسی و اجتماعی بدون دلیل ، برهان و عقلانیت باشد. تقلید کردن هم باید بر اساس اندیشه باشد. اسلام در هیچ موردی از ما نمی خواهد که عقل را کنار بگذاریم و تعهد داشته باشیم. دانشجو باید انتخابگر باشد نه مقلد.

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از مسئولین ورود امنیت در دانشگاه ها و مراکز علمی را منوط به به بستن فضای سیاسی می دانند، افزود: بستن فضای سیاسی یعنی آتش زیر خاکستر و عقده های روانی در جامعه ایجاد می کند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
پیشنهاد عصر دانشجو
در نشست «تحکیم وحدت؛ از ظهور تا افول» بیان شد؛

سلیمانی: آقای خاتمی از ادبیات لاییک زیر آرم انجمن اسلامی شکایت داشت/ سیاسی راد: علت افول تحکیم، به بن بست رسیدن اصلاحات بود/ باقری: تحکیم برای مجلس دوم و سوم لیست داد تا بار فقدان تحزب در جامعه را به دوش بکشد

نشست دفتر تحکیم وحدت، از ظهور تا افول به همت انجمن اندیشه و قلم در مجتمع فرهنگی الرحمن با حضور داود سلیمانی، علی باقری و علیرضا سیاسی راد، از اعضای ادوار تحکیم وحدت برگزار شد.
گزارش تصویری
گفت وگو