عصر دانشجو

سوگند به عصر که انسانها همه در زیانند، مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده ‏اند، و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی و استقامت توصیه نموده ‏اند
شنبه, 04 دی 1395 ساعت 00:07

حجت الاسلام فاضل میبدی: روایاتی که از ائمه برای محدود کردن زن‌ها مطرح می‌شود هیچ با روح قرآن سازگار نیست

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی که به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مراغه در این دانشگاه حاضر شده بود به سخنرانی پیرامون حقوق زن در اسلام پرداخت.

حجت الاسلام فاضل میبدی: روایاتی که از ائمه برای محدود کردن زن‌ها مطرح می‌شود هیچ با روح قرآن سازگار نیست

استاد دانشگاه مفید قم در سخنان خود بیان داشت جوامعی که در قدیم به عنوان جوامع مردسالار از آن‌ها یاد می‌شود مردانی بودند که هیچ حقی برای زن‌ها قائل نبودند و اسلام در آن شرایط وقتی ظهور می‌کند دینی است که به نفع زن‌هاست. روایاتی که از ائمه برای محدود کردن زن‌ها مطرح می‌شود هیچ با روح قرآن سازگار نیست. 
 
او افزود متاسفانه یکی از کارهای فرهنگی و علمی که در میان فقیهان و حوزه علمیه توجه نشده است و یا کم توجه شده است حقوق زن‌هاست و باید بازاندیشی کرد که جایگاه زن‌ها در جامعه کجاست و حقوق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و... آن‌ها چیست.
 
در ادامه فاضل میبدی اشاره داشت گزاره‌های اسلام به چند قسم تقسیم می‌شود:

برخی از آن‌ها نازل به واقعیات هستند که از آن‌ها با عنوان گزاره‌های خبری یاد می‌شود که خبر از واقعیات در عالم خارج می‌دهند.
برخی گزاره‌ها انشائی هستند که به آدم می‌گویند این را بکن ، آن را نکن این گزاره ‌ها خود به دو دسته گزاره‌های تکلیفی مانند: نماز و روزه و حج و ... و گزاره‌های اخلاقی که ناظر به آن دسته از اخلاقیات است که همه جا و به درد همه بشریت می‌خورد و فرامرزی و فرا زمانی و مکانی هستند تقسیم می‌شوند. اما برخی گزاره و دستورات هستند که براساس نیاز مردم زمان آن روز آمده است، امروز بافت زندگی اجتماعی بگونه‌ای می‌باشد که برخی گزاره‌ها در کانتکست امروز جواب نمی‌دهد برای مثال اینکه زن حق قضاوت ندارد، قاضی شرطش مرد است این‌ها با روح قرآن سازگاری ندارد و هیچ کجا مطرح نشده است و در یکی دو دهه گذشته برخی فقیهان نظریه جدیدی دارند و از نظر آن‌ها زن در جامعه حق قضاوت دارد. 
 
این عضو ارشد مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود اینکه همه چیز را با نگاه جنسیتی ببینیم نمی‌تواند صحیح باشد. اگر یک خانم و آقا از شب تا صبح یک مکانی نشستند و بحث علمی داشتند نباید فکر بد بکنیم. دنیا دنیای فکر و اندیشه است. اسلام اولین چیزی که حساس است این است که جامعه زن و مردش بی‌سواد بار نیایند. منظور از سواد هم داشتن عقل تحلیل‌گر است. اما اگر همه چیز را دربسته و سربسته و بدون تامل و تدبر قبول کنیم آدم‌ها می‌شوند حجت  و دلیل و این مسئله خطرناک است. 
 
او در آخر سخنان خود همه افراد جامعه و مخصوصا دانشجویان را دعوت به تحمل و مدارای رقیبان فکری نمود و گفت: پغمبر چرا توانست در دل‌ها تسخیر کند . برای آنکه به زور با مردم حرف نمی‌زد و به دشمن خود احترام می‌گذاشت اگر به رقیب فکری‌مان احترام گذاشتیم ، احترام به خودمان گذاشتیم ، جرقه سقوط تمدن اسلامی از زمانی آغاز شد که یک فرقه به دنبال حذف فرقه دیگر رفت . تمدن اسلامی از دل گفتگوهای فکری بوجود آمد و زمانی بود که در کشورهای اسلامی به روی کل دنیا گشوده شد.
 
این برنامه،پیش تر قرار بود در 2 آذر ماه برگزار شود،که ابتدا لغو شد و سپس بالأخره در 29 ام آذر با استقبال کثیر دانشجویان برگزار شد.








نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.